שיטת המחקר


הצגת המחקר- עבודתי תעסוק בסיקור על ייצוג העוני בתקשורת בישראל. התקשורת בישראל כמעט ולא מדברת על העוני בישראל רק כאשר היא מביאה להם אחוזי רייטינג כמו, חגים כמו ראש השנה כאשר העניים לא חוגגים את החג וצריכים תרומות של בגדים ואוכל, בנוסף פעם בשנה עולה דו"ח העוני המציג לנו נתונים על כל מה שהיה עם העוני בישראל.


מטרת המחקר - היא לנתח תמונות משלושה דוחות  של העוני בישראל ולהראות שלא היה שום שינוי בייצוג של העניים בישראל.


כלי המחקר - ניתוח 6 תמונות באמצעות מרכיבי ניתוח תמונה


מהלך המחקר -
בחרתי להתמקד בדוחות של העוני משנות ה-2000   לעומת שנת 2017-2018
בדקתי אילו תמונות מלוות את הכתבות והשידורים . בחרתי 3 תמונות מכול דו"ח שנתי וניתחתי אותם לפי מרכיבים הבאים-


2 תמונות לניתוח
ניתוח תמונה ראשונה
                                                     אליהו הרשקוביץ


היבט דנוטטיבי:
מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2016.
תיאור התמונה- אנו רואים בתמונה אישה מבוגרת אשר חייבת לדאוג לה לאוכל כדי להמשיך את שארית חייה מחפשת שאריות של אוכל שאנשים זורקים לפח.
גיל: 60-70
מין- נקבה
למי פונה התמונה: התמונה פונה אל הציבור, התקשורת רוצה לעלות את אחוזי הרייטינג שלה ולכן היא מראה את העניים כמסכנים וחלשים וכל הזמן את אותן התמונות.


היבט קונטטטבי-


המסר של התמונה- היא להראות את מצב העוני וכמה הם מסכנים, בתמונה מציגים את בכך שרואים אישה שלא עובדת, שאין לה כסף לאוכל, וצריכה לאכול מן הפח שמשמש לה כמקור אוכל זמין.
המשמעות של הייצוג- להראות כמה העניים חלשים ומסכנים.


סטראוטיפים- "הזקנים מסכנים", "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור-  המטרה של התמונה היא להראות את רמת העוני בישראל וכמה העניים מסכנים, והצלם מראה את זאת בכך שהוא מתמקד על האישה המבוגרת המחפשת אוכל בפח אשפה.


הערכת הצילום:
הצילום הוא צילום טוב ומעניין, הצלם הצליח לקבל את מה שהוא רוצה וזה לעורר את הרגש של קהל הקוראים והצופים בתמונה, לדעתי אפשר לחדש טיפה את התמונות ולא כל הזמן להראות אישה מבוגרת מחטטת בפחים או מקרר ריק אך תמיד תמונות אלו מעוררת רגש.


                                                                                       אוליביה פיטוסי
היבט דנוטטבי                                                                          
מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2016 אשר באה להמחיש את הכתוב.
תיאור התמונה-  בתמונה זו הצלמת רוצה להראות לאו דווקא את האדם כמסכן וחלש אלא רואים את הבניין כמה הוא ישן, ורואים שמי שגר בבניין זה אין לו כסף, בנוסף רואים אדם עם בגדים קצת מלוכלכים שזה מוסיף עוד לתמונה להראות שזוהי שכונה עוני.
גיל: 60-70, בנוסף רואים גם את הבנייין הישן והלא מטופח.
מין- זכר
למי פונה התמונה- התמונה פונה לציבור, כדי להראות להם איפה חיים העניים.


היבט קונטטטבי
המסר של התמונה הוא להראות את מצב העניים ולהראות את סביבת החיים שלהם.
סטראוטיפים- "הזקנים מסכנים", "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור- מטרת התמונה היא להראות את הסביבה בה העניים חיים.
הערכת הצילום-
הצילום הוא מעניין מאד וחדשני, תמונה זאת חדשנית בכך שסוף סוף שינו את התפיסה של להראות אישה מחטטת בפחים או מקרר ריק.

ניתוח תמונה-
אבשלום שושני
היבט דנוטטיבי
מידע חיצוני על התמונה-  תמונה מלווה את הכתבה באתר "גלובס" על דוח העוני 2016.
תיאור התמונה- רואים אישה עם בגדים מלוכלכים זולים, מחטטת בפחים כדי למצוא לה אוכל.
גיל- 40-50
מין- נקבה
למי פונה התמונה- התמונה פונה לקהל שיראה כמה העניים מסכנים וחלשים. התקשורת מנסה להשיג רייטניג ולכן מציגה את העניים כמסכנים אך מצד שני זה עוזר לעניים כייון שהקהל רואה אותם כמסכנים ורוצה לעזור להם.


היבט קונטטיבי
המסר של התמונה- להראות את מצבם הגרוע של העניים בארץ.
סטריאוטיפים- "הזקנים מסכנים", "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור-  המטרה של התמונה היא להראות את זה שהעניים מסכנים וחלשים, ושהפח משמש להם כמקור למזון.
הערכת הצילום-
הצילום לדעתי כבר חוזר על עצמו, אות תמונות באותן כתבות, התמונה כבר לא מעוררת רגש אצל אחרים כאשר רואים אותה שוב ושוב בתקשורת כמייצגים את העוני והעניים בישראל.


לקחתי רק תמונה אחת כיוון שזוהי התמונה היחידה שהייתה בכתבה ולא מצאתי עוד כתבות על דוח העוני 2016 עם תמונות









ניתוח 2 תמונות מתוך:
ראובן קסטרו


היבט דנוטטיבי
מידע חיצוני על התמונה-  התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2015.
תיאור התמונה- התמונה אנו רואים אדם מבוגר (אפשר להבין מהתמונה שהוא נראה כמו הומלס), אשר מחפש בפח אוכל כדי לשרוד עוד יום בחייו.
גיל- 65-75
מין- זכר
למי פונה התמונה- התמונה נועדה כדי לראות משהו מוחשי בכתבה ולא רק שיראו רק מילים. התמונה פונה לציבור כדי למשוך אותו לכתבה.


היבט קונטטיבי
המסר של התמונה- המסר של התמונה הוא להראות את העניים כמסכנים שאין להם בית ומחפשים אוכל בפח.(מסר שחוזר על עצמו).
סטראוטיפים- "הזקנים מסכנים", "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור-  המטרה שלהתמונה היא להראות את העניים כמה הם חלשים שאין להם אוכל, בית לגור פה כדי למשוך את דעת הקהל ובכך לקבל יותר אחוזי רייטיניג.
הערכת הצילום-
הצילום לא טוב לדעתי, משמיך לחזור על עצמו עם השנים, הבעיה של הצלמים שהם כבר לא הולכים לשטח לצלם הם מביאים תמונות מהארכיון (התיאוריה של אלי אברהם).
ניתוח תמונה שנייה


                                                                                                                    ראובן קסטרו


היבט דנוטטיבי
מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2015.  
תיאור התמונה- בתמונה רואים אדם מבוגר, חסר בית עם בגדים ישנים, מלוכלכים ששם את כל דבריו על עגלה. בנוסף אנו רואים אותו עם סיגריה בפה  מה שאפשר להסיק מזה שאם הוא משיג כסף הוא ישר הולך וקונה בזה סיגריות.
גיל- 70-75
מין- זכר
למי פונה התמונה- התמונה פונה אל הציבור הקורא את הכתבה, כדי להראות להם כמה העניים מסכנים.


היבט קונטטיבי
המסר של התמונה- המסר של התמונה הוא להעביר לציבור כמה העניים מסכנים, חלשים סדרי בית שצריכים לישון ברחוב.
סטראוטיפים- "שילכו לעבוד" "עניים אבל עם סיגריה בפה" "מביאים את זה על עצמם" " עניים מסכנים" מצד אחד יש את האנשים שמאשימים את העניים במצבם בכך שהם לא עובדים ושהם מבזבזים את כספם על סיגריות ואלכוהול אבל מתוך מחקרים שעשו גם משפחה שעובדת לא מצליחה לצאת ממעגל העוני, מצד שני יש את אלה שרואים את העניים כמסכנים וזה בדיוק מה שהתמונה מנסה להעביר.
מסגור- המטרה של התמונה היא לעורר את הרגש כלפי העניים חסרי הבית שאין להם איפה לגור ובכך לקבל יותר רייטינג.
הערכת הצילום- הצילום הוא צילום טוב וחדשני, בתמונה זו רואים משהו אחר שהוא לא אישה שמחטטת בפחים או מקרר ריק.




ניתוח תמונה מתוך דוח העוני 2015
  יוסי אלוני                                                                                            
                                                                                    


היבט דנוטטיבי
מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2015.  
תיאור התמונה- בתמונה אנו רואים ילד רזה עם בגדים ישנים, מלוכלכים, המחפש אוכל או בגדים בפח.
גיל- 14-17
מין- זכר
למי פונה התמונה- התמונה פונה לרגש של הצופה בתמונה, כאשר רואים ילד רזה רעב לאוכל, וכל הורה כאשר רואה ילד עזוב ורעב הרגש ההורי עובד.


היבט קונטטיבי
המסר של התמונה- המסר של התמונה הוא לעורר את רגש הקהל ומשוך את הצופים לכתבה ובכך לקבל יותר רייטינג. (אי אפשר להתעלם מילד רעב לאוכל שמחטט בפחים).
סטראוטיפים- "עניים מסכנים" "ילדים עניים רעבים לאוכל" התמונה באה להראות כמה העניים מסכנים ושהדעות של התקשורת והציבור נכונות כלפי העניים.
מסגור- המטרה של התמונה היא להראות כמה העניים צריכים עזרה, למזון, לבית לבגדים.
הערכת הצילום-  נכון שכמו שאר התמונות הילד מחטט בזבל לחפש אוכל, רק שההבדל הקטן פה הוא שזה ילד שרק עכשיו גדל ורוצה להינות עם חבריו ובמקום זאת הולך לחפש אוכל לו ולמשפחתו.


ניתוח 2 תמונות מתוך:
שרון בוקוב


היבט דנוטטיבי
מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2014
תיאור התמונה- בתמונה רואים אדם חסר בית אשר ישן ברחוב עם בגדים מלוכלכים.
גיל- 50-60
מין- זכר
למי פונה התמונה- התמונה פונה לקהל שיראה כמה העניים מסכנים וחלשים. התקשורת מנסה להשיג רייטניג ולכן מציגה את העניים כמסכנים אך מצד שני זה עוזר לעניים כייון שהקהל רואה אותם כמסכנים ורוצה לעזור להם.
היבט קוננטיבי
המסר של התמונה- המסר של התמונה הוא להעביר לציבור כמה העניים מסכנים, חלשים סדרי בית שצריכים לישון ברחוב.
סטראוטיפים- "הזקנים מסכנים", "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור- המטרה של התמונה היא לעורר את הרגש כלפי העניים חסרי הבית שאין להם איפה לגור ובכך לקבל יותר רייטינג.
הערכת הצילום- הצילום הוא צילום טוב וחדשני, בתמונה זו רואים משהו אחר שהוא לא אישה שמחטטת בפחים או מקרר ריק.


ניתוח תמונה 2
היבט דנוטטיבי
מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2014
תיאור התמונה- התמונה רואים אדם מבוגר מחטט בפחים כדי למצוא אוכל ובגדים.
גיל- 70-80
מין- זכר
למי פונה התמונה- התמונה פונה לרגש של הקהל אשר רואים אדם זקן מחטט בפחים כדי למצוא מזון.
היבט קונטטיבי
המסר של התמונה- המסר הוא להראות את כמה מסכנים העניים שצריכים למצוא אוכל בפחים.
סטראוטיפים- "הזקנים מסכנים", "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור- המטרה של התמונה היא לגעת בצופים ולמשוך אותם אל הכתבה והנושא.
הערכת הצילום- הצילום לא טוב כי הוא כבר חוזר על עצמו שוב ושוב, וזה כבר משעמם ובטח לא סוחף לכתבה כאשר אתה רואה את אותה התמונה כל כתבה. בנוסף הצלם לא מצליח כאשר הוא לא מביא אנשים לתוך הכתבה ובכך מוריד את הרייטינג










מידע חיצוני על התמונה- התמונה מלווה את הכתבה על דוח העוני 2014
תיאור התמונה- בתמונה רואים אנשים עניים אוספים שאריות של אוכל שנפלו על הרצפה.
מין- שני המינים נמצאים בתמונה
גיל- 40-55
למי פונה התמונה- התמונה פונה לציבור כדי לעורר את הרגש אצל הצופה בתמונה כאשר רואים אנשים לוקחים שאריות מהרצפה שנפלו.


היבט קוננטיבי
המסר של התמונה-  המסר של התמונה הוא לעורר את רגש הקהל ומשוך את הצופים לכתבה ובכך לקבל יותר רייטינג.
סטראוטיפים- "התקשורת רוצה רק רייטינג", מצד אחד הצלם רוצה להראות לנו את כמה הם מסכנים כי הם להם כסף לאכול והם צריכים לאכול מהפח אך מצד שני התקשורת רוצה רק להראות אותם כמסכנים וחלשים כדי לעורר את הרגש של הקהל ולקבל כמה שיותר רייטינג, בנוסף לכך הם יכולים להראות גם את אירועי התרומה של העניים אך הם מעדיפים להראות כמה הם חלשים ומסכנים.
מסגור- המטרה של התמונה היא להראות מה העניים עושים בשביל האוכל.
הערכת הצילום- הצילום הוא צילום טוב וחדשני כאשר רואים אנשים לוקחים אוכל מהרצפה, וכל הזמן הראו בכתבות אנשים מחפשים אוכל בפחים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה