דיון בממצאים


העבודה עוסקת  בייצוג העניים בתקשורת בישראל.       
                                               
שאלת המחקר : כיצד מיוצגים העניים בתקשורת בישראל?

דילמת המחקר- שיקוף המציאות מול הבניית המציאות בסיקור העוני והעניים בתקשורת

בסקירה הספרותית התקשורת מייצגת את העניים כמסכנים, אומללים. התקשורת לרוב מביאה לנו אותן תמונות מהארכיון לכתבות, על פי אל אברהם שאומר כי הכתבים כבר לא הולכים לצלם בשטח בזמן אמת אלא מביאים את אותה התמונה שהיא או איש/ה מחטט/ת בפחים או מקרר ריק.
בנוסף התקשורת מתעניינת בעוני בעיקר בחגים כמו ראש השנה, שהעניים לא עושים את החג וצריכים תרומות לבגדים, אוכל. בנוסף פעם בשנה יוצא דו"ח העוני אשר מציג לנו את הנתונים של העוני שהיה כל השנה ובגלל זה הציבור כמעט ולא מתעניין בעניין העוני בישראל.

שיטת המחקר – בחרתי 6 דו”חות לניתוח. דוחות של 3 שנים . 2014-2016
הדו”חות מתפרסמים כול סוף שנה ולכן הדו”ח הארון פורסם בסוף דצמבר 2017
בכול שנה בחרתי 2 דוחות לניתוח. ומכול דוח שתי תמונות. המטרה לבדוק אם חל שינוי בייצוג העניים דרך התמונות שליוו את הכתבות . התמונות ישקפו לי את אופן הייצוג בהשוואה בין אמצעי התקשורת לאורך 3 שנים.

השערתי - מן ההשוואה לא יהיה שינוי בייצוג העוני והעניים בתקשורת לאורך 3 שנים וגם לא יהיה שינוי בייצוגם בכול אחד מן הכתבות שליוו את הדו"חות.


המסקנות שעולות מן הממצאים הן שהייצוג של העניים לא השתנה במשך כל ה3 שנים שבדקנו, תמיד אלו אותן תמונות אשר רוצות להראות כמה העניים מסכנים ואומללים כדי להביא יותר רייטינג. התמונות תמיד יהיו אותו דבר שרואים אדם מחטט בפחי הזבל.

הסיבות לממצאים אלו


  1.  בעל המאה הוא בעל הדעה- תיאוריה ניאו מרקסיסטית. תיאוריה כלכלית פוליטית  אשר מאמינה שהתקשורת היא שופרו של מעמד השולט ובכך התקשורת עוזרת לשמור על האינטרסים הכלכליים של השליטים. היא קובעת אילו תכנים יעלו לסדר היום. הדגש הוא על מה שמביא רייטינג . העשירים מעניינים את התקשורת העניים לא מביאים רייטינג אלא אם יש ימי התרמה עם ידוענים. יוצא שאין מאמץ לתאר תהליך של העוני כדי להביא לפתרון הבעיה. 


  1. לפי המחקר של אלי אברהם המושג "מרחק אידאולוגי " יכול להסביר את הייצוג השלילימידת הקרבה או הריחוק משפיעה על אופן הייצוג של הקבוצות החברתיותהמאפיינים בין אנשי התקשורת לקבוצת העניים  שונים, אין הרבה מן המשותף וכך נוצר ריחוק אידאולוגי שבא לידי ביטוי בסיקור סטראוטיפי ואו סיקור בהקשרים שליליים ואי סדר כמו הפגנות ומצוקה כלכלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה